Derfor bør du bruge metaforer i din ledelseskommunikation

Brug metaforer når du kommunikere som leder

Metaforer er et effektivt og velkendt greb i litteraturen, men de bør ikke underkendes i ledelseskommunikation.

God ledelse handler om mere end strategier og mål. Ofte er kommunikation kernen i effektiv og god ledelse. Metaforer kan gøre selv komplekse budskaber let forståelige. Derfor giver det god mening at oversætte strategiske visioner med levende metaforer.

Vi ved fra forskning, at ledere, der omsætter visioner til metaforer, rent faktisk ender med at være bedre til at inspirere og engagere deres medarbejdere og teams. Billedsprog giver stort set altid mening at bruge, fordi det skaber et fortolkningsrum, der er let at forstå og afkode. Metaforer kan gøre selv meget abstrakte strategiske overvejelser både nærværende og levende. Derfor bør billedsprog være en naturlig del af alle typer af ledelseskommunikation.

Metaforer skaber billeder

Inden vi blev en skriftkultur, overleverede vi mundtligt historier til hinanden. Derfor var det nødvendigt at finde en form, der gjorde det muligt at huske ting udenad. Her spillede billeder, anekdoter og fortællinger en afgørende rolle. Men hvorfor egentlig det?

Det er kendt viden, at billeder er meget lettere at huske end abstrakte idéer. Alene derfor bør flere ledere bruge metaforer, fordi de gør budskaber lettere at forstå og huske.

Skift slidte metaforer ud med nye og gør dig synlig som leder

En del ledere bruger allerede metaforer, og selvom mange af dem er slidte, viser forskning, at de stadig virker effektivt.

Når ledere taler om for eksempel ”at sejle gennem stormen,” når man befinder sig i svære tider, er det let for medarbejderne at forstå. At tale i billeder hjælper medarbejdere med at forstå udfordringer og se deres egen rolle i at løse dem.

Professor Jennifer Chatman fra University of California er blandt de forskere, der har undersøgt, hvordan billedsprog påvirker ledelse i en positiv retning. Hendes forskning har vist, at levende sprogbilleder skaber mere engagerede og produktive teams.

Husk metaforerne, når du laver præsentationer eller holder taler

Det er på ingen måde tilfældigt, at de mest succesfulde ledere stort set altid anvender metaforer i deres taler og præsentationer. Det gør deres budskaber lettere at forstå og mere motiverende. Prøv at lægge mærke til det, hvis du overværer præsentationer fra store ledere på den internationale scene.

Forskning fra Stanford University viser, at metaforer aktiverer flere dele af hjernen, fordi de både appellerer til logik og følelser. Det gør dem særligt effektive i sammenhænge, hvor kompleksiteten er høj.

Metaforer aktiverer følelser og skaber energi

Det er altså ikke tilfældigt, hvis ledere beskriver deres virksomheds vækst som ”at plante et frø og se det vokse.” Vi mennesker er narrative væsener, der drives af historier. Der er en grund til, at der bliver delt så mange personlige historier på sociale medier.

Hvis man vil motivere sine medarbejdere, giver det god mening at appellere til deres følelse af stolthed.

Det behøver ikke være på den helt store klinge, som Martin Luther King Jr. brugte, da han forsøgte at skabe forandring i det amerikanske samfund. Den ikoniske sætning ”I have a dream” skabte et kraftfuldt billede af håb og forandring. Budskabet var så simpelt og alligevel så uforglemmeligt, at det inspirerede millioner af mennesker.

Metaforer virker, fordi de gør kommunikation levende og personlig. De bygger bro mellem det komplekse og det enkle. Når ledere taler i billeder, bliver deres visioner lettere at forstå og huske.

Det kræver øvelse at implementere metaforer i sproget

At forandre sit sproglige udtryk kræver opmærksomhed. Hvis du ikke allerede bevidst anvender metaforer, så begynd gerne i det små. Som det kendte ordsprog siger: ”Rom blev ikke bygget på en dag.”

Afsæt gerne tid til at finde metaforer, der passer til virksomhedens mission eller et aktuelt projekt. Brug den samme metafor konsekvent i møder og præsentationer, så den bliver en naturlig del af din ledelseskommunikation. Metaforer kan være forskellen mellem at blive hørt og at blive husket.

Sådan bliver du bedre til at bruge metaforer

Hvis du gerne vil ændre din kommunikation og gøre den mere levende, så prøv at sætte dig i dine medarbejderes sted. Stil dig selv spørgsmålet: ”Hvilke billeder kan bedst beskrive det, jeg vil kommunikere?”

Når du begynder at tænke i billeder, vil du opdage, hvordan metaforer kan gøre dit budskab skarpere og mere overbevisende. Brug af metaforer er ikke kun forbeholdt store taler eller officielle præsentationer. De kan også bruges i daglige samtaler og små møder. Jo mere naturligt det bliver at tænke i billeder, jo mere effektiv bliver din ledelseskommunikation.

Så tal i billeder og se, hvordan din kommunikation løfter sig til et nyt niveau.

Kontakt mig, hvis du ønsker et forløb

Du er altid velkommen til at tage fat i mig, hvis du ønsker et forløb, hvor jeg guider dig til at blive mere levende, motiverende og succesfuld som leder.


Brug for hjælp til din næste tale? Kontakt Trine i dag: