5 simple tricks til undgå sceneskræk
Rigtig mange mennesker lider af sceneskræk. Heldigvis findes der effektive redskaber, der kan hjælpe dig med at håndtere din fobi. I artiklen her leverer jeg derfor gode råd til, hvordan du kan lære at håndtere din sceneskræk mere konstruktivt.
Nogle mennesker skal bare høre ord som ’tale’ eller ’præsentation’, før de panikker totalt. Glossofobi er ganske udbredt. Det er dog væsentligt at sondre mellem sceneskræk og så den spænding, der er uundgåelig, når du skal være på og performe. Men hvis du er typen, der går i panik, kræver det en del mentaltræning, før du bliver komfortabel med situationen. Det kan dog sagtens lykkes med de rigtige strategier og redskaber til rådighed.
1) Mød op i god tid
Hvis du gerne vil arbejde konstruktivt med din sceneskræk, så kan du vinde meget ved at være godt forberedt. Du kan med fordel arbejde bevidst med din mentale forberedelse, inden du skal være på. Det giver altid mere ro at dukke op i god tid, inden du skal holde din tale eller lave din præsentation.
Når du er i god tid, kan du nå at vinde tillid hos dem, du taler til og opbygge en relation igennem uformel hyggesnak. Og det er helt afgørende for dit mindset, at du får etableret en hurtig forbindelse til publikum, så du får fornemmelsen af, at de er på din side.
2) Arbejd bevidst med dit kropssprog
Hvis du gerne vil dulme dine nerver, giver det ofte god mening at blive bevidst om dit eget kropssprog. Mange erhvervsledere arbejder bevidst med såkaldte power poses. Det vil sige særlige kropsstillinger, der kan hjælpe med at fremme dominanshormonet i kroppen. Der findes flere typer af power poses. Men den mest kendte er nok superhelten. Den laver du ved at rette kæbepartiet op, brystet frem, hænderne i siderne med let spredte ben. Posituren påvirker din hjerne til at få fornemmelsen af, at du er ovenpå situationen.
Og de såkaldte power poses efterligner dybest set, hvordan primater opfører sig i naturen. Empiriske studier viser, at bare to minutter med simple power poses kan øge dominanshormonet i kroppen med 20 procent. Sideløbende med at dominanshormonet stiger, falder stresshormonet i kroppen. Så hvis du kan afsætte tid til at fortage power poses, inden du skal være på, giver det altså en dokumenteret beroligende effekt på din krop.
3) Fokuser på din indledning
Det kan godt betale sig at komme godt fra start, når du holder tale. Vi ved fra forskning, at det kan hjælpe på nerverne at komme godt i gang. Der er bare noget om ordsproget: ”Godt begyndt er halvt færdigt.”
Pointen er, at hvis du holder en overbevisende god indledning, så kan det faktisk ende med at berolige dine nerver. Og fordelen ved at komme godt fra start er desuden, at det hjælper dig til at komme ind i rillen og fortsætte den gode stil. Du kan med fordel øve dig foran spejlet, til du har den perfekte begyndelse. Når du har øvet indledningen nok gange, og du tror på dine evner, så kommer resten helt naturligt af sig selv.
4) Pas på med overforberedelse
Det er godt at være forberedt, men det kan faktisk også kamme over og blive overforberedelse. Når det kommer til de bedste mundtlige præsentationer, er der altså et element af spontanitet og autenticitet. Så det er en balancen mellem forberedelse og at fremstå autentisk. Du bør derfor aldrig gå i panik, hvis du ikke kan huske dine formuleringer fuldstændig ordret. Tværtimod gør det din præsentation lidt mere levende, hvis dine ord kommer naturligt. Ingen ved, hvad du har i sinde at sige, så du kan roligt fravige lidt fra dit manuskript, uden at nogen opdager det.
5) Vent med spørgsmål, til du forlader rampelyset
Hvis du er meget nervøs, så sørg for at styre processen så meget som muligt. Du kan faktisk styre mere, end du tror. Under svær nervøsitet anbefaler jeg, at du budgetterer med tiden og udnytter al den taletid, du har til rådighed. På den måde undgår du spontane spørgsmål i plenum. Både undervejs og efterfølgende. Du kan i stedet tilbyde at besvare spørgsmål bagefter i et andet lokale, hvis det er relevant.
Spontane spørgsmål kan nemlig forstyrre dit flow unødigt undervejs. Og fordelen ved at tage spørgsmålene under mere intime forhold er desuden, at du kan etablere nye kontakter.
Har du brug for flere råd eller mere vejledning, så tøv endelig ikke med at kontakte mig. Jeg glæder mig til at høre fra dig.